الخميس، 28 أكتوبر 2010

فراخ مرمورة المحشية بالمكسرات



ازيكم عامليين اية اخباركم انا انهردة كان مزاجى بجد رايق وقولت عوزة اعمل فراخ محشية وكنت وعدت باهر انى اعمل الرز زى بتاع فرحات بنى واترهنت انو هيطلع زى وطعموا كمان واحلى انا بعمل الحمام كدة بردو


نبدا بالحمن ونقول يا بنانييت



طبعا الفراخ حسب كم فرد احنا اتنين فعملت اتنين طبعا مش هوصيكم فى الغسيل غسلنهم ومرشناهم وصفناهم وخلاص التتبيلة برضو من قبلها بيوم بجد يا جماعه بتفرق جداا حتى اذا هتسلقوا الفراخ وتتبل قبلها بيوم وتتسلق بجد هتشربو الشربه بس بتبقى تحفه

نتبلها الفراخ بالبصل وجنزبيل وفلفل ابيض وحبهان وشويه قرفه وجوزة الطيب رشة ونتبلها ونعقدهم يستريحو يوم فى التلاجة







بعدين نجيب الارز وشويه سمنة وعلى زيت بسيط انا بحط كوبايه واحدة على الفرختين نحمرهم وبعدين نصفيهم بقى من السمن فى مصفى ونخد السمنه نحمر بقى فيها بصله صغير عليها معلقة عسل صغيرة وبعدين بشرة جنزبيل وقرفه ومستكة وحبان كل دة يتحمر بنى بسيط ( نكون نقعين بقى الزبيب او اى نوع من انواع الياميش البتفضلوة انا بحب المشمش وجربتو حلو والله ومزز فى الماية نخد الماية دة ونحطها على البصلة التحمير ونخليها تغلى شويه) ملاحظة هام انا بحب المكسرات اكتر من الزبيب وبعدين فعلشان كدة انا حطة عسل يعنى اذا بتحبو الزبيب كتير او المشمشية والقراصية كتيير بلاش العسل وتبقوا تكتروا فى الكمية المية هتعمل نفس الغرض حد فاهم حاجة انا مجربة مش بنجم معاكم يعنى )





المية بعد ما تغلى تقوم مصفينها على الارز الكوباية تشرب الارز ويبقى مندى كدة حبة ونبقى محمرين بقى المكسرات والزبيب او اى حاجة بقى انتو عملتو بيها وعلى الارز ونمسك بقى الفراخ ونحشيها بس بالعقل علشان متفرقش انا وباهر منتخانق ان الفراخ او الحمام مبيفرقعش منى مش عارف ان الستات الشطرة الكلام دة مش بيحصل معاهم المهم انا عوزة تشمو ريحة القرفة بجد منبعثه من الارز لان بجد دة نجاح الفراخ المحشية او الحمام فهمين ونحشى الفرختين فى طريقتين للتسوية

اولاللعاديه : نكون غلين المية وحطين بصل وجنزبيل وحبهان وفلفل تتبيلة الشوربة عادى وهم بضبط نص ساعه والفراخ تشيليها من الشوربة واذا عوزة شويه رز بقى اذا تبقت حشوة ابقو ادلقو ا الارز فيها الى تبقى انا بعمل كدة و بالهنا بجد بجد

ثانيا افتكاسة علبة تبلويير الجميلة : انا بقى اخر مرة عملتها فى حلة عندى بتاعت الديك الرومى مسلقتش الفراخ بس للاسف فرعقوا منى بس كانت طعهم يجنن بجد جربو الطريقة دة املو الصنية الى هتتدخل الفرن بصل كتير حلقات بالملح والفلفل وبعدالفراخ عليها والفويل  المحكم بجد وافتحو عليها بعد ساعه وممكن كوباية ماية على البصل بجد كان الارز طعمو يجنن كانو مكمور والله وهى دة  بقى كانت صورتهم  بعد  الحادث الاليم الفرقه
               






ويارب اكون انجزت وشرحت شرح بجد يعجبكمم والوانتكم  علشان تتنتبهوووا  وتعملو وتقولولو رايكم بجد

هناك تعليق واحد:

  1. مطعم انا اليمن يرحب بكم في جميييع الاوقات
    للاكلات الخليجية
    هتلاقينا في مدينة الرحاب السوق الشرقي
    القاهـــــرة - مصـــــر
    اسعار مميزة .. وخدمة ممتازة
    يوجد جمييع الأكلات الخليجية
    حنيذ - تيس مندي كامل او نصف تيس - صدور دجاج برياني
    دجاج مندي - دجاج بالملح المشتعل - مطبق - كبسة
    - نفر لحم مندي - نفر لحم مضغوط - عقدة دجاج -
    و المزيد من الأكلات
    للاستفسار
    01225811645 / 01113332527 / 220297401
    أو زوروا صفحتنا علي الفيسبوك
    https://www.facebook.com/ana1alyemen/?modal=admin_todo_tour&notif_id=1554833185873725&notif_t=page_invite

    #التجمع_الخامس
    #مدينتي
    #الشروق
    #مدينة_الرحاب
    #القاهرة
    #مدينة_نصر
    #التجمع_الاول
    #مطاعم_وكافيه
    #مطعم
    #مطاعم_التجمع_الخامس
    #كافيه_التحمع_الخامس
    #السوق_الشرقي
    #السوق الشرقي - مدينة الرحاب
    #ائتلاف_السوق_الشرقي

    ردحذف