الخميس، 25 نوفمبر 2010

صنية البطاطس صدور البط




بصو بقى طبعا انا كان عندى صدور بط اول مرة اجربها بس كانت مفجاه انها تجنن بجد فحبيت والله اقولكم عليها

انا كنت متبلة من قبلها بيوم وبعدين المفجاه ان وانا بقطع الصدور حسيت انها صغيرة وبعدين دة بط مش بلدى يعنى بط صغير المهم تبلتو ببصل وجنزبيل وحبهان وملح وفلفل عصير برتقال ( اذا  معندكيش عصير  برتقال  ممكن  برتقانه  عادية  تتضرب  كلها فى الخلاط  )  ومعلقة  عسل  وبعدين نحمر صدور البط فى سمن حبهان ومستكه المهم نحطها على جنب وبعدين ( طبعا اذا عندكم بط العادى البلدى وحبيبتو تعملوها نفس التتبيلة وكل حاجة وتقطعو اربع تربع بقى وتحمروا وعادى بس تخدو غلوة بقى شوية علشان و  يكمل سواه مع البطاطس )








 وبعدين نقوم مقطعيين البطاطس وبصل وتوم ونقوم مشوحينها على النار ونقوم نحط بقى على البطاطس فى البيركس مع الفلفل الرومى او الحار حسب الرغبه المهم نقوم عصير طبعا الطماطم او الصلصلة ونقوم مغلفيين بالفويل وفى الفرن يلهوىى بجد كانت الريحة غير طبيعيه بجد وفعلا طلعت صنية بط بالبطاطس غرييبة ( انا عندى حلة تبلويير العجيبه فعملت فيها )









 









وعملت معاها رز بالمكسرات الى لونه بنى

الطريقة الارز بصو بقى انا حمرت الارز بسمتى او عادى الى انتو عوزينو انا كنت عملة بسمتكو وبعدين صفيتو على ورق مطبخ الحلة الى انا عملت فيها الارز حطيت ورق لورا وحبهان ومعلقة عسل وقرفه وقرنفل وجنزبيل فرش وبصل وحمرتوو حلو









الحلووبعدين كان عندى الرقبه البطة فحمرتها معاهم وقمت حطيت المية واعقدة تغلىىىى بقى وبعدين شربت الارز من المرق دة وكان مفلفل وطعم بشكل ( اذا  حبيتو  تصفوا المرقه  من البهارات  عادى  ممكن تتصفى  مع اول غلوة )  بجد والمكسرات على الوش طبعااا

والف هنا وشفا فعلا الصورة تتدل ان الاكل كان لذيذي جداااااااااااااااااااااااااااااااااااا

هناك تعليقان (2):

  1. تسلم الأيادي وصفة لذيذة :)

    ردحذف
  2. يوميــات وزة و كنان .. قنـاة جديـدة علـي اليوتيـوب .. تطمـح أن تكـون العالـم الوحيـد المليـئ بالأثـارة واللعــب والتحـدي والمغامــرات

    شجعهـم فقـط بالضغـط علي زر اشتـراك او Subscribe .. وأستمتع معهــم

    https://www.youtube.com/channel/UCJg631V6G74fGfdpkoNVtaA?reload=9

    ردحذف