الأحد، 21 نوفمبر 2010

بفتيك رول ابنى سمها حمام بجد لان كانت شبة الحمام



 بفتيك رول ابنى سمها حمام بجد لان كانت شبة الحمام


هاى ازيكم عاملين اية عيد سعيد عليكم انا مقصرة بس بجد مش بنساكم لما اعمل اكله حلوة ببقى عوزة اوريهلكم بس البيت والكيدز بجد تعب الحمد لله

كان بقى عندى بفتيك بتلو عجيب قولت بدل ما اعملو بفتيك بقسماط وزيت كان نفسى اعملو رولات واكل معاه رز معمر وملوخية بس بجد كان يوم روعه والكل عجبهم حتى اخويا الى مش بيحب اللحمة افتكرو فراخ بجد طعمو يجننن وابنى وانا بعملو افتكروا حمام بجد روعه نبدا بالرحمن واوريكم الطريقة

• نجيب مقدار اللحمة البفتيك بتلو او كندوز براحتكم بس انا كنت عاملة بتلو نكون متبلنها من قبلها بيوم بماء بصل ملح فلفل جنزبيل فريش وشويه حبهان جوزة طيب وبهار حلو ( كبيبة صينى )
                      

• الحشو بقى كيس خضار مشكل من بتاع الشوربه وبعدين نجيب مشروم فرش برضو ونقطعو صغير انا اخدوا ضربه فى البلندر ونشوحو على نار عالية لان انا مش عوزة المية تنزل منو مع بصلة صغيرة وفص توم صغير للريحة المهم نسيبو يبرد وطبعا نتبل الخضار بملح وفلفل وحبة بهارات


• نكون نقين بقى خلت الاسنان بقالنا ساعه علشان تبقى طريه ونعرف نتحكم فيها فى قفل اللحمة





• نفرد بقى قطعه البفتيك زى ما احنا عاملين اهو فى الصورة ونحط الخشو الخضار المشكل ونقفل علية بالاعواد الخشب ( الخله) لغاية ما نخلص الكمية الموجودة عندنا وخلى باللكم الفه بس مرة واحدة يعنى اذا قطعه اللحمة كبيرة مجرد ما تبرم نقوم مقطعنها ونبدا نحشى القطعه التانية من اول وجديد فهمتو



• وبعدين نحمر بقى اللحمة بعد حشوها فى سمن وفص مستكة وحبهان لغاية الكمية ما تخلص ونقوم مقطعين بصلتين ومقلبنهم مع اللحمة ولا تتدخل بقى الفرن بورق فويل واو على البتوجاز من فوق من نفس الحلة لغاية  ما البصلة  تتدوب  بجد  واللخمة  لعلمكم  مستوية  خلاص لانها  بتلو  واذا مكنتش  نص  كوب من المية   ونضفى  فيها   فحمة  بجد واللله   كانت رائعه بس بجد الطريقة دة كانت روعه والاكلة كانت تجنن والاكل اعجب بها وكان طعهمها يجنن







وبالهنا والشفا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق